Csomagolástechnika, avagy ami terméket körülveszi

2021. február 05.
Csomagolástechnika, avagy ami terméket körülveszi Csomagolástechnika, avagy ami terméket körülveszi

A csomagolás az a szükséges jó, amely minden termékhez „jár”. A tömegtermelés, a gépek, az áruszállítás elterjedése óta ezt az igazságot a gyártás a magáévá tette, létrehozva egy teljesen új iparágat. Rövid bevezetés a csomagolástechnikába.

Miért van szükség csomagolástechnikára?

Először is, tulajdonképpen az áruk burkolatáról, fizikai formájáról van szó, illetve minden olyan eszközről, eljárásról, amellyel ezeket a burkolatokat létrehozzák. A csomagolás legfontosabb célja az adott termék minőségének megőrzése, az áru védelme a külső környezeti hatásokkal szemben (például mechanikai hatások, napsugárzás, páratartalom, nedvesség, hőmérséklet, levegő, fizikai és kémiai szennyeződések).

A csomagolástechnika tulajdonképpen egységbe foglal, vagyis az adott csomagolási formával olyan külalakot alakít ki a terméknek, amely egységes méretet jelent. Csak így biztosítható, hogy a végtermék egyrészt megfeleljen például a magyar vagy európai uniós előírásokban megkövetelt alapelveknek, illetve a későbbi disztribúciós, logisztikai folyamatot – a tárolást, a szállítást – támogassa.

A csomagolástechnika másik fontos feladata, hogy eladja a terméket: vonzó, korszerű megjelenéssel az adott termék célcsoportjának egyértelmű üzenetet küldjön. Ez a marketingfunkció egyre fontosabb, hiszen a legváratlanabb, elsőre szokatlannak tűnő termékek is rendre vonzó dizájnnal jelennek meg. Ma már sokkal nehezebb egy „csúnyábban” csomagolt, csak a funkcióját hirdető árut értékesíteni. A vizualitásra épülő kultúrában (Facebook, Instagram, Pinterest), a csomagolásnak is erős láttató szerepe van. 

A csomagolástechnika története

Bár már a középkorban a törökök elkezdték, a szűkebben értelmezett csomagolástechnika csak 1850-ben jelent meg, amikor már marketingfogásként használták a csomagolást. Ekkor a sűrített tejet azzal reklámozták, hogy mivel csomagolásban tartják, sokkal tisztább, sőt, a csomagolás azt sugallta, hogy a terméknek magas a minősége is. Innentől kezdve kerül egyre inkább reflektorfénybe a csomagolás, mely a terméknek immáron a lényegi tulajdonságát adja.

New Yorkban, 1907-ben jelent meg elsőként az az áruház, amely már kizárólag csomagolt árut kínált polcain. Különböző kutatások, kérdőívek, pszichológiai vizsgálatok bizonyították a csomagolás meghatározó szerepét abban, hogy a fogyasztó újból megveszi-e az adott terméket, vagy sem.
A csomagolás körüli kérdések – elsősorban a klímavédelem, az anyagpazarlás csökkentése miatt – jelenleg is nagyon fontosak, és lendületben tartják a csomagolóipar innovációját.

A csomagolások fajtái

Elképesztő az a változatosság, ami a csomagolásokat jellemzi. Nézzünk kicsit körül ezen a téren, lássuk, hogy milyen anyagok használata jöhet szóba!
Létezik szállítói csomagolás, amikor a védelmi funkció, a megfelelő szakítószilárdság az elsődleges cél. Itt a mozgatás és a tárolás megkönnyítése a lényeg. 

Nincsen csomagolás csomagolószerek nélkül. Idetartoznak a csomagolóanyagok (papír alapúak, például zsákok, lapos tasakok, talpas zacskók, dobozok, ládák). A fém alapú csomagolás is elterjedt: az acélból merev falú eszközt készítenek, például hordót, kannát, vödröt, konzervdobozt. Az alumínium ennél könnyebb, korrózióállóbb, korszerűbb anyagnak számít. Az üvegcsomagolásnál ampullákat, fiolákat, palackokat, konzervüvegeket gyártanak. A textilcsomagolás termékei: bála, zsák, táska, míg a fából készült csomagolás hordókat, konténereket és ládákat jelent.

Rendkívül elterjedt a műanyag csomagolás: ebben az esetben a hőre lágyuló fajtákat alkalmazzák, így könnyen megvalósítható az alakítás és a zárás. Hajlékony falú, 1 mm-nél vékonyabb csomagolóeszközöket (tasak, zacskó, zsák, fólia), és merev falú, egy milliméternél vastagabb (tubus, pohár, tálca, doboz, láda, hordó, palack, rekesz) típust alkalmaz a műanyag alapanyaggal dolgozó csomagolástechnika.

Egyetlen csomagolás sem lehet meg a kötelező jelölések nélkül. Ezek közé tartoznak például az összetevők felsorolásai, a nettó tömeg vagy térfogat, a minőségmegőrzési vagy fogyaszthatósági idő vagy a gyártó, forgalmazó neve is.
A csomagolóipar természetesen egyre bővül. Kínálatában olyan eszközöket is megtalálhatók, mint például a légpárnás, simítózáras termékek, különféle fóliák, ragasztóapplikátorok, speciális felhasználású szalagok vagy éppen tisztítószerek. 

A csomagolástechnika jövője

Már most nagyon izgalmas fejlesztésekről kaphatunk hírt az iparágból. Például a műanyag kiváltására rostalapú csomagolószerekkel kísérleteznek, ezen kívül az intelligens csomagolás megjelenésével a csomagolás része lett az RFID-chip, amellyel könnyebb egy-egy áru útját nyomon követni. Végezetül a zöldtechnológia és a 3D nyomtatás az a két terület, ahonnan egyre több, érdekesebb innováció várható majd a jövőben.

Még több cikk a témában


© All Rights Reserved – Flanker Plusz Kft. | Site by Meraki