Hajó karbantartás: a keeltől a vitorláig

2022. január 21.
Hajó karbantartás: a keeltől a vitorláig Hajó karbantartás: a keeltől a vitorláig

A hajó karbantartás tavasszal és ősszel a hajós lét velejárója. Vannak, akik kifejezetten kedvelik, hogy imádott vitorlásukkal tölthetnek néhány extra lopott órát, de akadnak olyanok is, akik csak szeretnének túlesni a protokollon. Bármelyik helyzet is álljon fenn, a lényeg, hogy a hajó karbantartás nem elhagyható folyamat, az UV, az időjárás, a só és az oxidáció ugyanis igen komoly nyomokat hagyhatnak. Nézzük, miket kell elvégezni, hogy a vitorláshajó a következő szezonban is gond nélkül szelje a habokat!

Késő ősztől tavaszig a legnagyobb feladat a tervek és célok szövögetésén túl, a hajó felkészítése a szezonra. Ez történhet saját kezűleg, a kikötőhely által, egyfajta szolgáltatásként, ha pedig a hajó még garanciális, akkor szakműhely által is. Nézzük, a legfontosabb átvizsgálandó elemeket!

 Hajó karbantartás

A kötélzet: a futó- és állókötélzet

A vitorlás hajó szíve-lelke a kötélzet. Ennek ellenőrzését semmi esetre se hagyd ki a sorból. Alapvetően a futókötélzetet sokkal egyszerűbb ellenőrizni, az állókötélzet már nagyobb kihívás. Ha az átlagosnál rosszabb állapotú elemekkel találkozol, akkor azokat mindenképpen cseréld le, ha pedig nem vagy biztos a dolgodban, akkor kérd szakavatott kezek segítségét! 

A vitorla: a hófehér szélfogó

Győződj meg arról, hogy a vitorla ép! Ha bármilyen szakadást veszel észre vagy a varrásnál hibát észlelsz, akkor mindenképpen javítsd! A vitorla állapotáért egyébként használat közben is sokat tehetsz, ha például ügyelsz arra, hogy ne feszüljön túl. Amikor pedig hosszabb időre rakod el, akkor érdemes ezt tiszta állapotban megtenni.

 A motor: a technikai segítség

A hajózás akkor öröm, ha biztonságos és sem sérülés, sem pedig anyagi kár nem lesz a gondatlanság eredménye. Éppen ezért, mérd fel a tudásod, és a speciális szakértelmet kívánó javítási munkákat bízd a profikra. Tipikusan ilyen az elektronika és a motor javítása. Annak ellenére, hogy szakembert igénylő feladatok, minden évben érdemes az átnézésüket elvégezni. 

A hajótest: a hajó karbantartás triásza

A hajó karbantartás alapvetően három nagy szakaszból áll: javítás, mosás és ápolás. Az első annak felmérése, hogy milyen sérülések várnak javításra a hajótest felületén, ezek mindegyikét, még akár a legkisebbeket is, orvosolni kell. Ezt követi a tisztítás a hajó aljától egészen a padozatig, a belső burkolatokig. Végül, de nem utolsó sorban, pedig arra is érdemes törekedni, hogy a jövőben minél kevesebb szennyeződés tapadjon meg a felületeken, a különféle elemek, mint a nap és a víz, pedig a lehető legkevesebb nyomot hagyják.

Sérülések javítása

Érdemes még a legkisebb sérülések javítására is időt szentelni, így elkerülhetők a nagyobb károk. A műanyag testű hajó sérüléseit tisztítani és polírozni kell, az acéltestűeknél a festék a kulcstényező, a festett réteg véd ugyanis a külső hatásoktól. A fa testű hajó karbantartása különösen nagy szakértelmet követel meg, ez ugyanis a leginkább kitett az időjárás próbájának.

Felülettisztítás

A felület tisztítása többféle módon történhet, különböző mosószer típusok, samponok, tiszta víz és polírozószivacs segítségével. A finom szemcséjű polírozás is jó megoldás lehet, ezekkel a polírozókkal ugyanis csupán a felülethez tapadt piszokréteget távolítják el, mélyebb elváltozást azonban nem okoznak.

A hajó karbantartás

Algagátlás és waxolás

A tisztítás után a felületre jön rá a védőréteg, a lakk, a wax. Itt fontos megjegyezni, hogy az autóiparban használt wax nem ugyanaz, mint amit a hajók esetében használnak. A hajóknál ugyanis a waxolás során egy rétegben akár 600 micron vastagságú anyag is felvihető, míg az autóknál 6-8 réteggel érhető el 100 micron. Vagyis, a hajó wax sokkal masszívabb, ami érthető is, hiszen jóval nagyobb UV sugárzást kell állnia.

A penészedés és az algásodás különösen nagy problémát jelent az állagromlás tekintetében. Ez ellen a legkönnyebben különféle algásodást gátló szerek alkalmazásával lehet védekezni. Nem kell mást tenni, mint a felületet bevonni algagátló réteggel!

A hajó karbantartás során a legfontosabb, hogy csak olyan munkát vállalj be, amiben 100%-osan biztos vagy! Amennyiben egy kicsit bizonytalanságot is érzel, mindenképpen kérd ki a profik segítségét, ezzel rengeteg bosszúságot és adott esetben anyagi kárt is megspórolhatsz. Ha már minden karbantartási munkálatot elvégeztél, akkor utolsó mozzanatként gondoskodj a vitorlás hajó kötelező készleteiről, felszereléséről, úgy mint a mentőövről, a szerszámokról, az elsősegély eszközökről! Így már valóban felkészülten várhatod a szezon kezdetét!

Még több cikk a témában


© All Rights Reserved – Flanker Plusz Kft. | Site by Meraki

Tisztelt Partnerünk!

Ezúton szeretnénk tájékoztatni Önt, hogy a Flanker Plusz Kft. téli munkarendje a következő:

LEÁLLÁS: 2024.12.20. – 2025.01.05-ig

Ez idő alatt az árufogadás – és kiszállítás szünetel, e-mailen korlátozottan, telefonon nem leszünk elérhetőek.*

Árufogadás és -kiadás/szállítás utolsó napja: 2024.12.19. (csütörtök)
Árufogadás és -kiadás/szállítás első napja: 2025.01.07. (kedd)

Kérjük, hogy megrendelésüket a fenti időpontok figyelembevételével adják le.

* A leállás ideje alatt árukiszállítást csak sürgős esetben vállalunk. Ilyen esetben kérjük, ezen a számon hívjanak: 0620/232-3189.

Megértésüket köszönjük és kellemes ünnepeket kívánunk!

Üdvözlettel
A Flanker Plusz Csapata