Autó polírozás otthon

Három-négy perc és kész. Körülbelül ennyi időbe telik – feltéve, ha nincs épp nagy forgalma – egy autómosóba beállni, és élvezni, ahogy az automatikusan dolgozó karok, spriccelők, szárítók rengetegében az autó újjászületik. Sőt, még különböző mosási programok közül is választani lehet. De mit tegyen az, aki szereti a saját autójának külsejét akkurátusan rendbetenni? Az is több opció közül választhat, ráadásul a hosszabb ideig tartó, emberi erőt igénylő munka néha igazán szórakoztató időtöltéssé válhat – különösen a végeredményt tekintve. Blogbejegyzésünkben most a polírozással kapcsolatos legfontosabb lépéseket tekintjük át.

Autó polírozás otthon: mielőtt nekifognánk

A polírozás szabadtéri munka: több helyünk van kint, és az egész művelet előtt a nagyobb fényben tüzetesebben megnézhetjük, milyen is az autó felülete, hol vannak hibák. Ilyenkor akár még külön be is jelölhetjük az általunk problémásabbnak ítélt felületeket, karcokat is.

Hasonlóan akár a falfestéshez, a polírozásba mindaddig bele sem szabad fogni, amíg az autó polírozandó felületét meg nem tisztítottuk. Lényeges, hogy a sokszor a festékekben megbúvó kisebb szennyeződésektől is megszabadítsuk az autót – ezekben a műveletekben egy alapos, megbízható gépi mosás, kézzel végzett tisztogatásnál egy külön erre a célra alkalmazott gyurma vagy autókozmetikai tisztítótermék, például autósampon segíthet.

Polírozzunk!

A lelkiismeretesen elvégzett tisztítás után a polírozáson van a sor. Ez egy sok pepecseléssel járó munka, de igazán érdemes odafigyelni, mert az autó fényezése később meghálálja a törődést. A polírozás titka ugyanis a fokozatos munka: először a durva, majd a közepes, végül pedig a finom karcok eltávolítását célozzuk meg. E három fajtához a nekik megfelelő polírpasztára van szükség.

A választék ezen a téren elkényezteti az autójának legjobbat akaró vevőt: a fehér 3M™ Finesse-It™ Polírpaszta termékcsalád például kifejezetten a gépjárműipari OEM és kemencés fényezésjavítási feladatokhoz készült a karcolások-kopások eltávolítására, a pattogzás- és hologrammentes felületek létrehozására. Körkörös mozdulatokkal érdemes haladni, de a műveletet jelentősen meggyorsítja, ha polírozógépet használunk. Ilyen a 3M™ Elektromos polírozógép is. Az emberi erővel végzett polírozás titka, hogy a finom területeken kisebb erőkifejtéssel kell dolgoznunk, mint a durvább karcoknál, ott a nyomás is növelhető.

auto-polirozas-otthon-flanker2

Tapasztalt polírozók óva intenek attól, hogy ajtóstul rontsunk a házba, magyarán: türelmesen, lassan haladva, az eredményt folyamatosan figyelve lehet a legjobb hatékonysággal elvégezni ezt a munkafázist. Sőt, az is elképzelhető, hogy legelőször egyfajta tesztpolírozást végzünk kisebb felületen, hogy kitapasztaljuk a folyamatot, mert így nagyobb biztonsággal vághatunk bele a jelentősebb időt és odafigyelést kívánó feladatba. Ebben segítenek az erre tökéletesen megfelelő egyéb termékek is, mint a fehér színű, szintetikus anyagból készült 3M™ Finesse-it™ polírozó gyapjú. Ez ugyanis 17 milliméteres laza, előmosott gyapjúszálakból készült.

A waxolás

Általában a polírozás jelenti a munka dandárját, a waxolás kevesebb macerával jár. A waxolás ugyanis az eddig elvégzett munkánkra teszi fel a koronát, a polírozott felület konzerválását jelenti egy viaszos védőbevonat alakjában, amely a fényezésre rakódik. A lehető legvékonyabb rétegben kell a waxot felvinnünk, majd kb. fél óra elteltével a fölöslegesnek tűnő mennyiséget eltávolíthatjuk.

A munkát befejezve jó érzés keríthet hatalmába, hiszen tevékenységünk következményeként már biztosak lehetünk benne, hogy a waxolt felületen a kosz sem fog úgy megtapadni, és a korrózió miatti aggódást is elfelejthetjük. Viasz és viasz között természetesen nagy különbség lehet. Mivel azonban sokan egy mozgó ékszerdobozként tekintenek saját autójukra, egyáltalán nem ritka, hogy a kimondottan drága, de kiváló réteget adó karnabuaviasz mellett döntenek. A hatékonyságban segíthet a speciális, erre a célra gyártott mikroszálas törlőkendő használata is.

auto-polirozas-otthon-flanker

A waxolásra jó választás a 3M™ Rosa polír waxbevonat, amely nem színteleníti el a fekete gumi alkatrészeket sem.
Az igazán profik, akik szerint az autó polírozás otthon nem gyerekjáték, és nagyon komolyan kell venni, azok különleges ruhát vesznek fel, és védőszemüvegben dolgoznak. Ez utóbbi céljára akár egy 2890 zárt védőszemüveg is elképzelhető, hiszen páramentesítő rétege még jobb látási körülményeket biztosít. Apropó, védőszemüvegek: egy korábbi blogbejegyzésünkben már körüljártuk a védőszemüvegek fajtáit.
 
Ha itt a jó idő, érdemes nekifutni a polírozásnak!

  • Találatok: 3514

Autóüveg fóliázás házilag

Nem mindenki olyan elszánt, hogy saját autójának elképzelt átalakítását véghez vigye. A tuningolás ugyanis csak az igazán hozzáértők sportja. De mi van az ablakfóliákkal, a gengszterfilmek módjára elsötétített hátsó ablakokkal? Igen, ez már kisebb összeg és kevésbé fájdalmas beavatkozás a jármű eredeti állapotába. Cikkünkből kiderül, hogy miért lehet erre szükség, és melyek e folyamat legfontosabb tudnivalói!

Autóüveg fóliázás házilag: az alapok

Miért van egyáltalán szükség autóüveg fóliázás alkalmazására? Miért érzik szükségét autótulajdonosok, hogy sötétebb ablaküvegük legyen? Ez elsősorban az esztétika és biztonság kérdése. Magyarán: a sötétebb üveg egyfajta komolyságot ad az autónak (hiszen azt sejteti, van oka az elsötétítésnek), véd a vakító napsugarak elől, és előfordulhat, hogy biztonsági szempontból is fontos lehet.

Ehhez még hozzátehetjük, hogy a modern ablakfóliák az UVA és UVB típusú sugárzások ellen is csaknem 100%-os védelmet jelentenek, a német minőségellenőrző vállalat, TÜV szerint ráadásul az ilyen fóliák csökkentik az autó belső terében a napfény okozta felmelegedést. Ilyen megoldás a fényáteresztés szempontjából is megfelelő többrétegű, fémmentes, nano-technológiával készült 3M Crystalline 70 autóüveg fólia. Az UV-szűréssel elérhető az utastér berendezésének napfény által elért részein az anyag öregedésének lassítása is, így az autó értékállóbb lehet hosszabb távon is.

A Flanker kínálatában szereplő 3M FX-HP 20 hővédő autóablak fólia majdnem a teljes tartományban kiszűri a bőrkárosodásokért és színek fakulásáért felelős UVA és UVB sugarakat.

Biztonsági fólia: annyit érdemes erről tudni, hogy egyrészt az autó feltörésénél képez fizikai akadályt, vagy ha már egy balesetnél például betört az ablak, a törött üvegdarabok összetartásával csökkenti a sérülésveszélyt. Ilyen például a 3M™ Biztonsági és Betörésvédelmi Ablakfólia Safety Sorozata is, amely átlátszó és időjárásálló stabil poliészter fóliákból, karcolásálló felületből és erős akrilragasztóból áll. A termékválasztásnál is lényeges szempont, hogy profi megoldáshoz ugyanilyen alapanyagok kellenek, hiszen például az újabb fóliáknak kopásálló a külső felületük.

autouveg-foliazas-hazilag-flanker

Fóliák és a jog

A vadkeleti viszonyoknak, vagyis az autótulajdonosok minden szabály nélkül elvégzett fóliázásának a gazdasági és közlekedési miniszter akkori, 2005-ös rendelete vetett véget. A paragrafusok szerint személygépkocsiknál a „B” oszlop, vagyis a hátsó oldalsó ablakok mellett a hátsó szélvédő is bármely sötétségű fóliával jogszerűen „felszerelhető”, amennyiben a fólia magyarországi minősítéssel ("H" engedély) rendelkezik, valamint a gépjármű két oldalsó tükörrel van ellátva. A jelenlegi jog már megengedi a vezető üléssor melletti üvegek és az első szélvédő fóliázását is bizonyos, a fóliák összetételét érintő feltételek megléte esetén.

A vezető üléssor melletti üvegek is fóliázhatók olyan anyaggal, amely rendelkezik érvényes "H" minősítő jellel, de összegzett fényáteresztő képessége nagyobb vagy egyenlő 70 %-nál. Az első szélvédő – kivéve a lehajtott napellenzők által takart felületet (ahova sötétítő csík szerelhető) – is fóliázható érvényes "H" jellel rendelkező anyaggal, ha összegzett fényáteresztő képessége nagyobb vagy egyenlő 75 %-nál.

Szükséges, hogy a fólia felszerelését és megjelölését követően a kivitelező a rendelet alapján a fóliázott üvegfelületekről műbizonylatot állítson ki, és ezt átadja a gépjármű tulajdonosának. A közúti ellenőrzések és a vizsgáztatások alkalmával ugyanis ez igazolja a fólia szakszerű kivitelezését és minősítését. Ha ez hiányzik, akkor a gépjármű nagy valószínűséggel nem megy át a műszaki vizsgán, ráadásul közúti ellenőrzéskor pénzbüntetést szabhat ki az eljáró rendőr.

auto-foliazas-hazilag-flanker2

Így fóliázzunk!

Ha rászántuk magunkat, az átlagosnál nagyobb odafigyelésre van szükségünk. (A síküvegfilm vastagsága 25 és 275 mikron között változik, tehát vékony anyagról beszélhetünk.) Körülbelül fél napunkba és pár tízezer forintunkba fog kerülni, míg a megfelelő fóliák a megfelelő helyekre kerülnek.

A fóliázás első lépése a fóliázandó felület samponos vízzel történő átmosása, megtisztítása. Ha ennek letisztításával megvagyunk, akkor a felület folyamatos spriccelése közben leválasztjuk a külső réteget. Ezután ráhagyással, a minden irányba plusz egy centis méretezéssel kimérjük, majd levágjuk a kiszemelt területre illeszkedő fóliadarabot.

A leszabott darabok ragasztós oldaláról lehúzzuk a védőfóliát. A felületre először kívülről illesztjük az egy- vagy többrétegű anyagot, ha kell, akkor hőlégfúvóval az üvegre melegítjük – fontos szárítani! –  ahol pedig kilóg a fólia, azt levágjuk. Ezután bő szappanos vízzel benedvesítjük és a helyére csúsztatjuk az üvegen. Végül egy műanyag lapka segítségével az összes, esetlegesen a fólia alá szoruló légbuborékot eltávolítjuk. Nyáron egy-kettő, télen négy-öt nap kell a teljes megszilárdulásig, vagyis ennyi ideig nem szabad az ablakokat lehúznunk!

A már említett jogszabály előírása miatt minden fóliázott üvegfelületre a jóváhagyási jelöléseket fel kell ragasztani, és már hivatalosan is élezhetjük mindazokat az előnyöket, amelyeket az autó ablakfóliázása jelent.

  • Találatok: 6831

© All Rights Reserved – Flanker Plusz Kft. | Site by Meraki