Ergonómia az irodában

2021. május 21.
Ergonómia az irodában Ergonómia az irodában

Az iroda a második otthonunk, a munkával, munkahelyen töltött idő pedig meghatározó jelentőségű az életünkben. Ezért egyáltalán nem mindegy, hogy milyen körülmények közt telnek munkanapjaink. Ki mondta, hogy a kényelem szó a csak a pihenéshez kapcsolódhat? Itt az idő, hogy komfortosabbá tegyük az irodát, és kedvezzünk saját egészségünknek! 

Ergonómia az irodában: optimalizáljunk! 

A munkahely tele van mindennapi kihívásokkal: határidőkkel, szeszélyesen viselkedő kollégákkal, váratlanul megoldandó, halasztást nem tűrő feladatokkal, „tűzoltással”. De van olyan tényező, amelyen változtathatunk. Az ergonómia – amely görögül kb. annyit jelent, hogy „munkatan” – feladata, hogy segítségével a munkakörnyezetet, a munkaeszközöket az emberi igényekhez, elvárásokhoz, adottságokhoz igazítsuk.

Az ergonomikus környezet olyan helyet jelöl, ahol az ember a tárgyakkal, gépekkel, eszközökkel harmonikusan dolgozik és él együtt. A kezelhetőség és emberbarátabb, könnyebb használat irányába mutatott erőfeszítések eredményeképp ilyen viszonyok teremthetők. A legszebb az egészben, hogy néha egészen kicsinek tűnő változtatások is jelentős eredményeket hozhatnak – ez csak odafigyelést és gondos tervezést kíván. Így például az irodai bútorok, az asztal és a szék, valamint a képernyő helyes beállítása csodát művelhet. Nézzük meg, milyen problémákat oldhat meg a hatékony ergonómia! 

ergonomia-az-irodaban-flanker

Mozgás! 

Korunk egyik népszerű mondása szerint az ülés az új dohányzás. Valóban, a szék-asztal-számítógép (laptop) hármasának viszonyában dolgozó ember kénytelen elviselni az ezzel járó kellemetlenségeket is. A viszonylag kevés, természetellenes mozgásformákkal járó irodai munka legnagyobb kárvallottjai az izmok, inak, izomszalagok, de az idegek, sőt még a véredények is. Az ujjakban megjelenő fájdalom, a bizsergés vagy zsibbadás, az ízületi gyulladás mind-mind változtatás után kiált. 

Az első probléma megoldása

Hiába kényelmesebb ülni, mint állni, a testünknek hosszú távon nincs ínyére a kényszerű ücsörgés. Az irodai ergonómiával foglalkozók szerint emiatt óránként érdemes szüneteket beiktatni, melyek közben lábemeléssel, a váll nyújtásával lehet az ülés monotómiáját feloldani. Az akár fél óránként beiktatott felállás, séta sokat segít, ha netán a munkahelyen végzett kis torna furcsa lenne a többiek szemében.

Egyre jobban terjed az állva végzett irodai munka, érdemes tehát az ülést és állást kombinálni. De ha már ülni muszáj, a billentyűzet elhelyezése fontos: gépeléskor a laza váll, az oldalt kényelmesen elhelyezkedő könyök szükséges az egészségesebb munkavégzéshez. Az egér kicsiny eszköz, ergonómiai szempontból mégis fontos: lazán kell tartani, az erősen összeszorított kéz később panaszokhoz vezethet. 

Mindent a szemnek? 

A monitor nem mindig optimális megvilágítása miatt szemünk sokszor extra munkára kényszerül, ami hosszú távon károsodással járhat. Ráadásul a megfigyelés azt támasztja alá, hogy a képernyők kisugárzott kék fénye kimondottan ártalmas. 

A második probléma megoldása 

Szemészek azt ajánlják, hogy húszpercenként egy 20 lábnyira (kb. 6 méternyire) lévő tárgyat bámuljunk minimum 20 másodpercig. A 20-20-20-as szabály betartása mellett jót teszünk látásunkkal, ha a kék fényt szűrő szemüvegben dolgozunk. 
Az ergonomikus megközelítés szerint a monitor elrendezésével javítható a helyzet. A monitort úgy érdemes elhelyezni, hogy karnyújtásnyira legyen. Ezen kívül jó, ha a szemmel egy szintben helyezkedik el a képernyő teteje. A képernyőnek az ablakok(ok)ra merőlegesen kell állnia – különben vagy a használója takarja el a fényt, vagy pedig az ablakon bedőlő, a képernyőn visszatükröződő világosság készteti korrigálásra a szemet. 

Lélegzetünk is elállhat 

Az irodát működtetők – különösen ha sokan dolgoznak azonos légtérben – gyakran szembenéznek a levegő, a keringetés problémájával. Ugyanis a páratartalom, a hőmérséklet optimális mértéke eltérő az egyes embereknél, és gyakori konfliktusforrás. Az épületek működtetői középértéket igyekeznek beállítani, és elvárás a HEPA-szűrő megléte is (különösen az allergiások számára, hiszen ez az eszköz a pollent is megszűri). A nem jó levegő légzési problémákhoz vezethet, és az emberi szem sem tolerálja a rossz beltéri levegőt.  

Ülés és testtartás 

Mielőtt az irodai dolgozó leül székébe, érdemes megszabadulnia zsebei tartalmától, hiszen például egy hátsó zsebben elhelyezett kulcscsomóra vagy pénztárcára ülve senkinek sem pont a kényelem szó fog bevillanni. (Ezek az elemek ráadásul általában extra nyomást gyakorolnak a farizomra.) Éppen emiatt ajánlatos a szakemberek tanácsait betartani: üljünk egyenes háttal, a térdeinket 90 fokos szögben behajlítva, és a talpak simuljanak finoman a padlóra! 

ergonomia-az-irodaban-flanker-2

A munkaállomás kényelmesebbé tétele 

Az egérhez általában sima felület kell. A 3M Optikai egéralátét notebook öntapadó tartozéka ezt a kívánalmat teljesíti. 
Most emeljük tekintetünket a képernyő felé, és kérjünk segítséget! Itt is van a 3M™ Notebook állvány, amely a képernyőt ergonomikus pozícióba emeli, magassága állítható, csúszásgátló felülettel rendelkezik, és még laptartó is csatlakoztatható hozzá. Az állítható dőlésszögű 3M™ Notebook állvány ugyancsak kiválóan alkalmas a szembarátabb helyzet kialakítására. 
 
Ha pedig valaki sem az irodában, sem otthoni munkavégzésben nem találja meg a számára megfelelő viszonyokat, még mindig választhat magának egy külső helyszínt – egy kávéházat vagy például egy könyvtárat. Az ilyen esetekben azonban a képernyőn megjelenő bizalmas adatok védelme kulcsfontosságú. Ebben segíthet a 3M™ adatvédelmi szűrő, amely csak a képernyő előtt dolgozó tulajdonosa, használója számára enged betekintést a képernyőre, miközben a hátrébb vagy oldalt állók elől lesötétíti a képernyőt. 
 
Az ergonómia az irodában olyan fontos szempont, amelyet tudatosan kezelve az ott dolgozók jólléte is nagyban javítható. 

Még több cikk a témában


© All Rights Reserved – Flanker Plusz Kft. | Site by Meraki

Tisztelt Partnerünk!

Ezúton szeretnénk tájékoztatni Önt, hogy a Flanker Plusz Kft. téli munkarendje a következő:

LEÁLLÁS: 2024.12.20. – 2025.01.05-ig

Ez idő alatt az árufogadás – és kiszállítás szünetel, e-mailen korlátozottan, telefonon nem leszünk elérhetőek.*

Árufogadás és -kiadás/szállítás utolsó napja: 2024.12.19. (csütörtök)
Árufogadás és -kiadás/szállítás első napja: 2025.01.07. (kedd)

Kérjük, hogy megrendelésüket a fenti időpontok figyelembevételével adják le.

* A leállás ideje alatt árukiszállítást csak sürgős esetben vállalunk. Ilyen esetben kérjük, ezen a számon hívjanak: 0620/232-3189.

Megértésüket köszönjük és kellemes ünnepeket kívánunk!

Üdvözlettel
A Flanker Plusz Csapata